فشار خون بالا چه علائمی دارد

فشار خون بالا چیست

فشار خون بالا چیست

فشار خون بالا، وضعیتی است که با افزایش فشار در شریان ها مشخص می شود. این بدان معنی است که نیروی فشار خون به دیواره رگ ها به طور مداوم بسیار زیاد است. فشار خون بر حسب میلی متر جیوه (mmHg) اندازه گیری می شود و به صورت دو عدد بیان می شود: فشار سیستولیک (عدد بالایی) و فشار دیاستولیک (عدد پایین).

فشار سیستولیک فشار موجود در رگ ها را هنگام ضربان قلب و پمپاژ خون اندازه گیری می کند.

فشار دیاستولیک فشار موجود در شریان ها را زمانی که قلب بین ضربان ها استراحت می کند اندازه گیری می کند.

فشار خون طبیعی معمولاً زیر 120/80 میلی متر جیوه در نظر گرفته می شود. فشار خون بالا به طور کلی به عنوان خوانده شده به طور مداوم در یا بالاتر از 130/80 میلی متر جیوه تعریف می شود.

در صورت عدم درمان، فشار خون بالا می تواند منجر به عوارض جدی سلامتی از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی و سایر مشکلات قلبی عروقی شود. بنابراین، نظارت منظم فشار خون و انجام اقدامات لازم برای مدیریت آن در محدوده سالم ضروری است.

فشار خون بالا چه عوارض و بیماری هایی می تواند ایجاد کند؟

با خواندن این مطلب متوجه می شوید فشار خون بالا چه عوارض/ بیماری هایی می تواند ایجاد کند و برای اطرافیانتان توضیح دهید.
در اندازه گیری فشار خون 2 عدد اعلام می شود. عدد بزرگتر فشار خون سیستولی و عدد کوچکتر فشار خون دیاستولی می باشد. به صورت کلی فشار خون سیستولی 140 میلی متر جیوه یا بالاتر و فشار خون دیاستولی 90 میلی متر جیوه یا بالاتر غیرطبیعی بوده باید درمان شود.
اگر فشار خون بالا درمان نشود می تواند منجر به عوارض/ بیماری های زیر شود.

1. سکته مغزی

2. سکته قلبی

3. گرفتگی رگ های بدن

4. بیماری های شبکیه چشم

5. نارسایی کلیوی

6. اختلال حافظه و عملکرد مغز

7. گشادی/ بزرگی قلب

8. اختلال و نامنظمی ریتم قلب

9. آب آوردن ریه

درمان فشار خون بالا می تواند از بروز بیماری ها/ عوارض فوق پیشگیری کند. من با سابقه 12 سال کاری بعنوان متخصص قلب و عروق در تهران می توانم فشار خون بالای شما را کنترل کنم و از بیماری های/ عوارض فشار خون بالا در شما پیشگیری کنم.

فشار خون بالا چیست و چگونه درمان میشود

کدام دستگاه فشار خون بهتر است؟

با خواندن این مطلب می توانید با انواع دستگاههای فشار خون آشنا شوید و مزیت هر کدام را بدانید.

دستگاه های فشار خون جیوه ای دقیق ترین دستگاهها هستند. عیب این دستگاه ها شکنندگی آنهاست که یا ضربه به ستون جیوه دچار شکستگی می شود.

دستگاههای فشار خون عقربه ای نیز دقیق هستند و برای افرادی که می توانند از آنها استفاده کنند مناسب هستند.

دستگاههای اتوماتیک که فشار خون را اندازه گیری می کنند و به بازو بسته می شوند نیز دقیق و مناسب هستند. دستگاههای اتوماتیک که به مچ بسته می شوند دقت پایین دارند و برای اندازه گیری فشار خون توصیه نمی شوند. اگر مطلب بالا برای شما مناسب بوده است لطفاً نظرات و سؤالات خود را با دکتر محمدرضا بیاناتی در میان بزارید.

روش های پیشگیری از فشار خون بالا

پیشگیری از فشار خون بالا مستلزم اتخاذ یک سبک زندگی سالم است. در اینجا چند راه برای جلوگیری از فشار خون بالا آورده شده است:

حفظ وزن سالم: اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می دهد. با یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم، وزن سالم را هدف قرار دهید.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید: روی رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و محصولات لبنی کم چرب تمرکز کنید. با پرهیز از غذاهای فرآوری شده و استفاده از گیاهان و ادویه ها برای طعم دادن به وعده های غذایی به جای نمک، مصرف سدیم را کاهش دهید.

محدود کردن مصرف الکل: مصرف بیش از حد الکل می تواند فشار خون را افزایش دهد. مصرف خود را به سطوح متوسط محدود کنید، که به طور کلی تا یک نوشیدنی در روز برای زنان و تا دو نوشیدنی در روز برای مردان تعریف می شود.

روش های پیشگیری از فشار خون بالا چگونه است

ورزش کردن را فراموش نکنید

به طور منظم ورزش کنید: حداقل 150 دقیقه در هفته به فعالیت بدنی منظم مانند پیاده روی سریع، آهسته دویدن، دوچرخه سواری یا شنا بپردازید. ورزش به کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب کمک می کند.

سیگار را ترک کنید: سیگار به عروق خونی آسیب می رساند و می تواند منجر به فشار خون بالا شود. اگر سیگار می کشید، در اسرع وقت آن را ترک کنید. از دوستان، خانواده یا متخصصان مراقبت های بهداشتی برای کمک به ترک سیگار کمک بگیرید.

کاهش استرس: استرس مزمن می تواند به فشار خون بالا کمک کند. تکنیک های کاهش استرس مانند تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا یا سرگرمی هایی را که از آن لذت می برید، تمرین کنید.

فشار خون را کنترل کنید: به طور منظم فشار خون خود را در خانه کنترل کنید، به خصوص اگر عوامل خطر فشار خون بالا یا سابقه خانوادگی این بیماری را دارید. تشخیص زودهنگام امکان مداخله به موقع را فراهم می کند.

توصیه های پزشکی را دنبال کنید: اگر پیش از فشار خون یا فشار خون بالا تشخیص داده شده است، توصیه های پزشک قلب خود را در مورد داروها، اصلاح شیوه زندگی و معاینات منظم دنبال کنید.

به اندازه کافی بخوابید: 7 تا 8 ساعت خواب باکیفیت هر شب را هدف گذاری کنید. کیفیت پایین خواب و کم خوابی می تواند به فشار خون بالا کمک کند.

مصرف کافئین را محدود کنید: در حالی که مصرف متوسط کافئین به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر است، مصرف بیش از حد آن می تواند به طور موقت فشار خون را افزایش دهد. نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای و نوشیدنی های انرژی زا را محدود کنید.با اعمال این تغییرات در سبک زندگی، می توانید از فشار خون بالا جلوگیری کرده و خطر عوارض قلبی عروقی را کاهش دهید.

5/5 - (2 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
غلظت خون چیست و چگونه درمان میشود
نوشتهٔ بعدی
متخصص قلب و عروق در تهران ⚡️【سال 1403】❤️

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Button